Zajęcia Politechniki Dziecięcej ruszają z nowym semestrem zajęć. Projekt działa w Rzeszowie oraz w Filiach w Ustrzykach Dolnych, Dębicy, Mielcu i Stalowej Woli, Inicjatywa darmowych zajęć popularnonaukowych dla dzieci narodziła się w Rzeszowie w 2009 roku, a od pięciu lat ich organizacją zajmuje się Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu „Dolina Lotnicza”. Do tej pory w projekcie udział wzięło 12 629 uczestników.
Zajęcia Politechniki Dziecięcej odbywają się w systemie semestralnym na wzór zajęć akademickich. Obecnie we wszystkich pięciu lokalizacjach startuje letni semestr zajęć, na który rejestracja odbyła się już w lutym, a zgłosiło się do niej ponad 3 tysiące chętnych.
W ubiegłą sobotę, 11 marca po raz szesnasty ruszyły zajęcia w Rzeszowie, które odbywają się na Politechnice Rzeszowskiej. Semestr zainaugurowały zajęcia pt. „Serce-jak to działa?” prowadzone przez dr Iwonę Nowak. Młodzi pasjonaci nauki nie tylko dowiedzieli się jak zbudowane jest i jak działa serce, ale także co z wspólnego ma z tym prąd elektryczny. Proste eksperymenty przeprowadzone wspólnie z dziećmi przez prowadzącą, pomogły zrozumieć prezentowane zagadnienia i wzbudziły w dzieciach ciekawość, która zaowocowała wieloma zaskakującymi pytaniami.
Jednym z prowadzących zajęcia w tym semestrze będzie Radosław Pior, popularyzator nauki z Kalisza, który zabierze studentów w kosmiczną podróż, podczas której wspólnie wsłuchają się w dźwięki Kosmosu, przybliżą do gwiazd, by wreszcie wybuchowo wylądować. Przyszli naukowcy na pozostałych zajęciach będą mieli szansę poznać również zagadnienie automatyki przemysłowej, dowiedzieć się czym są i jak działają sterownik i falownik oraz jak się uczyć by wszystko zapamiętać. W Rzeszowie, jak co semestr z projektu skorzysta z 468 dzieci z całego województwa. Politechnika Dziecięca w Rzeszowie realizowana jest dzięki wsparciu firmy Pratt&Whitney Rzeszów.
Politechnika Dziecięca jest czołowym projektem Fundacji Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu „Dolina Lotnicza”. Jak twierdzi dyrektor Fundacji Łukasz Szuba duże zainteresowanie dzieci i rodziców tego typu zajęciami, wynika ze świadomości naukowej społeczeństwa. „Czujemy ogromną satysfakcję, kiedy co semestr na zajęcia Politechniki Dziecięcej w samym Rzeszowie mamy niemal 1600 zarejestrowanych dzieci – możemy sądzić, że wynika to z faktu, iż nie tylko podmioty nas wspierające, czyli nasi Partnerzy w poszczególnych filiach, ale też mieszkańcy naszego regionu rozumieją potrzebę i korzyści wynikające z uczestnictwa dzieci w zajęciach naukowych tego typu. To spore zainteresowanie widzimy, we wszystkich miejscowościach, gdzie odbywają się zajęcia Politechniki Dziecięcej, jak też przy realizacji naszych pozostałych projektów edukacyjnych czy wydarzeń popularyzujących naukę, takich jak Festiwal Nauki. Cieszy nas, że coraz więcej osób rozumie potrzebę inspirowania dzieci oraz zainteresowania ich naukami ścisłymi.”
Fundacja działa od listopada 2012 roku i kontynuuje działania edukacyjne wcześniej prowadzone wspólnie, ówcześnie jeszcze przez WSK Rzeszów (obecnie Pratt&Whitney Rzeszów) oraz Politechnikę Rzeszowską, ze swoją misją dociera do tysięcy dzieci województwa podkarpackiego. Poza zajęciami dla uczniów szkół podstawowych Fundacja organizuje także zajęcia dla gimnazjalistów, licealistów, bierze udział w piknikach i festiwalach nauki oraz angażuje się w wiele innych projektów popularyzujących naukę. Te wszystkie działania dotarły już do dziesiątek tysięcy dzieci i młodzieży z województwa podkarpackiego. Fundacja jest też inicjatorem i organizatorem Festiwalu Nauki – jednej z największych imprez popularnonaukowych w regionie, której kolejna edycja już w tym roku (po raz pierwszy festiwal odbył się w grudniu 2015 roku). Odwiedzający festiwal będą mieli szansę z bliska „dotknąć” pasjonujących dziedzin nauki takich jak kosmonautyka, robotyka, lotnictwo czy biologia. Nie zabraknie symulatorów lotów i bezzałogowych statków powietrznych, a także interesujących spotkań z popularyzatorami nauki oraz naukowcami z całego kraju.
W przyszłości Fundacja planuje rozwijać dotychczasowe działania oraz stworzyć miejsce, gdzie każdy będzie mógł odkryć w sobie naukową pasję, umiejętności informatyczne, konstruktorskie, czy inżynierskie. Dlatego też, obecnie czyni starania o utworzenie laboratorium, w którym naukową przygodę przeżyją nie tylko dzieci i młodzież szkolna, ale także dorośli, jako że to ich świadomość naukowa i autorytet w znacznej mierze wpływają na życiowe wybory dorastających młodych pokoleń.